Claire Verkoyen

Claire Verkoyen

Het eierschaalporselein dat Claire Verkoyen met speciale 3D-lijntekeningen bedrukt visualiseert haar utopische wereldbeeld.

De werkruimte van Claire Verkoyen in Amsterdam.beeld:

Claire Verkoyen (Willemstad, Curaçao, 1959) is geïnteresseerd in één van de meest basale materialen die de mens voorhanden heeft voor het maken van objecten: klei. Ze studeerde beeldende kunst aan de Université de Paris en sculpturale keramiek aan de St. Joost Academie in Breda en beheert sinds 2006 de keramiekwerkplaats van de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie. Verkoyen werkt daarnaast als zelfstandig kunstenaar en maakt tegeltableaus, schalen, vazen en sculpturen die ze bedrukt met motieven waarin ze het heden en het verleden, het natuurlijke en het kunstmatige combineert.

Claire Verkoyen
Claire Verkoyen in haar werkruimte.beeld:

Tijdens een bezoek aan een kleine werkplaats in Jingdezhen, de regio die al 1700 jaar fungeert als het centrum van de porseleinproductie van China, zag Verkoyen indrukwekkende, flinterdunne porseleinen kommen met een doorsnede van soms wel 60 centimeter. Ze besloot een aantal van deze kommen – technische hoogstandjes – te bestellen en importeren om ze in haar atelier in Amsterdam te kunnen bedrukken met haar eigen tekeningen. De lijntekeningen, die Verkoyen met speciale 3D-software maakt, versterken het etherische, kwetsbare karakter van het eierschaalporselein. Ze visualiseren het utopische wereldbeeld van Verkoyen, waarin de mens heeft plaatsgemaakt voor insectachtige wezens en machines en processen van groei en constructie met elkaar zijn verweven: het resultaat van de voortdurende technologische en biologische ontwikkelingen in ons universum.

In de 17e en 18e eeuw werden enorme hoeveelheden Chinees porselein geïmporteerd naar Nederland, waaronder porselein dat speciaal voor de Europese markt werd gemaakt (‘Chine de commande’) en blanke of eenvoudig beschilderde stukken die vervolgens in Nederland kleurig werd gedecoreerd (‘Amsterdams bont’). Verkoyens kommen zetten deze Chinees-Nederlandse relatie voort, maar door haar vrije omgang met het materiaal en haar hedendaagse bewerking kiest zij duidelijk haar eigen pad.

Claire Verkoyen is één van de 26 ontwerpers en studio’s die zijn geselecteerd voor de groepstentoonstelling Dream Out Loud – Designing for Tomorrow’s Demands, vanaf 26 augustus 2016 te bezoeken in het Stedelijk Museum Amsterdam. Lees meer over de tentoonstelling of bestel tickets.

Shaping space III

bekijk beelden

Claire Verkoyen